De hufter en de galante

Zijn er écht zuivere hufters? Volgens de meeste mensen die ik tot nu toe gesproken heb niet. Toch werd er gereageerd op mijn oproep voor zuivere hufters en volledig galante mensen. Oifik Jaylin is student Journalistiek en omschreef zichzelf als een flinke hufter. Ellen Gerritsen is directeur van stichting No Guts No Glory en won onlangs een VIVA400 award, zij vindt zichzelf erg galant.

Galante Ellen

Galante Ellen

Galante Ellen
Ellen (35) is op dit moment erg druk met de stichting No Guts No Glory (NGNG). De stichting werd opgezet om een behandeling van haar zieke broer te vergoeden. Vorig jaar stierf haar broer aan kanker. Maar Ellen gaat met NGNG door om zieke mensen financieel te steunen. Ellen vindt zichzelf galant, maar gelooft niet dat je 100% galant kunt zijn. “Iedereen heeft twee kanten. De ene kant is soms alleen wat meer ontwikkeld. Ik groet mensen in de buurt, probeer beleefd te zijn door oogcontact te maken.” Galant gedrag zit volgens Ellen in kleine dingen. “Deuren open houden voor mensen, moeders met kinderwagens helpen instappen in treinen en gewoon rekening houden met anderen.”

Hufter Oifik
In tegenstelling tot Ellen omschrijft Oifik zichzelf als een hufter. Maar ook hij gelooft niet in 100% galante mensen. “Iedereen heeft een schaduwzijde.” “Ik heb een competitieve houding en ben heel ongenuanceerd. Door die eigenschappen word ik door mensen vaak omschreven als een hufter. Zodra ik iets te zeggen heb, dan zeg ik het; hoe grof het ook is en omdat ik daarin soms geen rekening houdt met anderen, kan ik hen kwetsen.” Oifik wordt hier vaak op aangesproken, maar ‘hij is nu eenmaal zo’.

Hufter Oifik

Hufter Oifik

“Natuurlijk heb ik ook galante kanten. Ik ben een groot voorstander van hoffelijkheid. Als ik met mijn vriendin uit ga, dan houd ik netjes de deur open, blijf ik enigszins beleefd en betaal ik achteraf de rekening”

Is Nederland verhuftert?
Oifik: “Ja! Wederzijds respect verdwijnt. De wereld individualiseert. We kijken steeds meer naar hoe we onszelf kunnen onderscheiden van de rest, terwijl we juist meer bezig moeten zijn met het investeren in het terugverdienen van waarden en normen. Media speelt hier ook een grote rol in.” Ellen is het daar niet mee eens. “Als iedereen dat maar heel hard blijft roepen, dan is het ook zo vrees ik. Mensen moeten minder zeuren, maar doen. Begin bij jezelf.”

Nadat zowel Galante Ellen als Hufter Oifik mijn vragen hadden beantwoord, zag ik dat er veel overeen kwam tussen de twee. Beiden vinden zichzelf uitblinken in een karakter, maar vinden dat zij ook karaktertrekken hebben van het tegenovergestelde karakter. Kunnen we nu stellen dat hufters en galante ridders niet bestaan? Wat vindt u?

14 reacties

  1. Ik denk dat iedereen een beetje van beiden is. Zoals Ellen zegt, moet je bij jezelf beginnen. Maar wat Oifik zegt is ook waar. Iedereen is bezig met een plek veroveren in de wereld en daar moet je soms een beetje roekeloos voor zijn. Het betekent niet dat de beide dingen niet in een persoon kunnen samengaan.

  2. Ik denk inderdaad niet dat iemand alleen maar hufter of alleen maar galant is. Wel zal het zo zijn dat iemand in het algemeen meer zal neigen naar een van beide eigenschappen. Denk ik. En daarbij speelt denk ik ook mee hoe je zelf benaderd wordt. Wie goed doet, goed ontmoet. Dus wat Ellen zegt (begin bij jezelf) zal zeker opgeld doen.

    1. Wat een fijne reactie! Maar u kunt uzelf dus ook vinden in ‘hufter’ Oifik?

      1. O, vast wel. Het zou schijnheilig zijn om te stellen dat ik mezelf nooit schuldig maak aan hufterig gedrag. Ik denk niet dat het mijn dagelijkse attitude is, maar zoals gezegd: ik laat me zeker wel eens uitlokken. Actie is reactie.

      2. Ik begrijp het! Waarover zou u nog graag meer over willen weten? Wat zou u nog graag belicht zien op dit blog?

      3. Wanneer wordt vrijheid van meningsuiting:
        – laster/smaad
        – belediging
        Wanneer wordt satire:
        – beledigend
        – kwetsend
        Kortom: hoever mag je gaan? Er heerst tegenwoordig steeds meer de opvatting dat ‘alles moet kunnen’. Ik ben van mening dat je niet alles hoeft te zeggen wat je denkt. Tegelijkertijd is die grens van het toelaatbare lastig te bepalen. Wanneer is een grap bv. nog grappig en wanneer gaat het te ver? Het lijkt er ook vanaf te hangen wie hem maakt en onder welke omstandigheden. Ik zit zelf in een rolstoel en tijdens een dag therapie bij het revalidatiecentrum werden soms tijdens een pauze door de revalidanten onderling de wrangste grappen gemaakt. Als ‘gezonde’ mensen dat soort grappen maken, wordt het waarschijnlijk niet getolereerd of het zal toch minimaal als bedenkelijk worden ervaren.
        Daar moet een goed artikel inzitten, denk ik.

      4. En wat voor een soort persoon zou u daarin relevant vinden? Klinkt interessant! Had er nog niet over nagedacht.

      5. O wacht, wij hebben volgens mij een miscommunicatie? Ik dacht nl. dat je doelde op je blog in het algemeen, maar ik begrijp nu dat je nog doelde op dit specifieke artikel?

      6. Nee! Ik doelde op het volledige blog! Ik vind uw voorstel erg sterk!

  3. Ik vraag me wel af of verhuftering iets mannelijks is. Ik ben namelijk ook altijd erg direct en ongenuanceerd, waardoor men mij vaak lomp vindt. Ik herken me in zekere zin in Oifik’s verhaal. Alleen een vrouw wordt volgens mij bijna nooit beschuldigd van hufterig gedrag.

    1. Oh, jawel hoor. Alleen noemen ze het dan een bitch. :-)

      1. haha is dat hetzelfde ja?

      2. Dat denk ik, ja. Wel zo ongeveer, tenminste.

Laat je mening achter!

