Filmpje: Drie generaties verhuftering

Verhuftering wordt in dit blog tot nu toe vaak gelinkt aan internet. Gisteren schoof Hans Spekman, partijvoorzitter van de PvdA, aan bij Pauw en Witteman. Deze week kwam hij in het nieuws, nadat hij een greep uit zijn haatmails had gepubliceerd op zijn Facebook. Internet speelt verhuftering volgens velen in de hand. Zoals schrijver Leon de Winter gisteren zei: “Met een druk is het weg.” 

Is verhuftering daarmee iets van deze tijd? De Galante Hufter stelde aan drie generaties vragen over verhuftering. Tonnie (76), Ton (52) en Aron (17) praten over verhuftering. Want wat is verhuftering? En hoe hebben zij daar in hun dagelijks leven mee te maken?

13 reacties

  1. Heerlijk jouw Brabantse oma! haha

    1. In het begin vond ze de camera vrij ongemakkelijk. Maar na een tijdje kreeg ik haar wat losser. Gelukkig. Hopelijk heb ik een reëel beeld kunnen schetsen.

  2. Goed dat je verschillende generaties in beeld hebt! Is wel interessant om die verschillende mensen met andere ervaringen hun meningen te zien onderbouwen.

    1. Dankje! Wat is volgens jou het probleem?

      1. Ik denk dat vooral is dat iedereen steeds meer met zichzelf bezig is. De wereld wordt steeds sneller en er is geen tijd meer voor anderen. Daarom zorg ik er altijd voor dat ik netjes ben tegen ouderen, autoriteitsfiguren en dat ik help waar het kan. Iemand de richting wijzen, helpen met uitstappen of op staan voor een blinde in de bus zodat deze bij de uitgang kan zitten. Het is een kleine moeite.

  3. Ik denk wel dat internet verhuftering in de hand kan werken. Ik heb zelf eigenlijk altijd de gewoonte om mijn voor- en achternaam als gebruikersnaam te hanteren, en dus ben ik min of meer herkenbaar als ik reageer in fora e.d. Maar hoe simpel is het niet om onder een vage naam de meest grove uitlatingen te doen? Daarbij is het mij te gemakkelijk om hufterig gedrag maar alleen toe te schrijven aan ‘de jeugd van tegenwoordig’. Het is mijn ervaring dat sommige bejaarden er ook wat van kunnen! Onlangs stond ik bv. samen met enkele andere mensen te wachten in de drukke apotheek. Komt er een bejaarde mevrouw binnen die linea recta doorloopt naar de balie en bestelt daar doodleuk wat ze nodig heeft. Alle andere wachtenden waren zó verbouwereerd dat we er nog niks van gezegd hebben ook! Maar feitelijk was het gewoon hufterig gedrag van die bejaarde mevrouw. Alsof al die andere wachtenden daar voor de kat z’n viool stonden!
    Een dergelijk voorbeeld is geen incident. Sommige ouderen menen kennelijk dat hun leeftijd hun automatisch bepaalde voorrechten verleent. Waarmee ik nadrukkelijk ook weer niet wil beweren dat hufterig gedrag onder bejaarden schering en inslag is, laat dat duidelijk zijn. Wat ik alleen maar wil zeggen: het is m.i. een misplaatst vooroordeel om deze eigenschap enkel en alleen toe te dichten aan de ‘jeugd van tegenwoordig’. Onder die laatste groep kom ik heel veel goed gemanierde en voorkomende types tegen.

    1. Ds het heeft in alle waarschijnlijkheid te maken met persoonlijkheden?

      1. Voorzichtig denk ik dat je dat wel zo kunt stellen. Zowel hufters als goedgemanierden kom je m.i. onder alle leeftijdsgroepen voor. Alleen ‘vrezen’ we de jongelui misschien meer vanwege hun fysieke overwicht.

      2. Maar vindt u dat verhuftering ook toeneemt? Want dan is het een apart fenomeen dat karakters veranderen.

      3. Door het fenomeen internet denk ik wel dat mensen zich eerder laten verleiden tot hufterig gedrag. Op fora e.d. kun je onder een schuilnaam de meest walgelijke dingen posten zonder dat je door anderen herkend wordt. Ik kan me voorstellen dat mensen dan dingen durven zeggen die ze onder hun eigen naam niet durven roepen. Dus in zoverre denk ik wel dat verhuftering is toegenomen. Dat komt dus niet zozeer omdat de karakters zijn veranderd, alswel de omstandigheden, de controle in dit geval.

      4. En hoe heeft dit betrekking op ‘het echte leven’ volgens u?

      5. Ik denk eigenlijk niet dat dit invloed heeft op het ‘echte leven’. In dat ‘echte leven’ heb ik niet de indruk dat mensen zoveel veranderd zijn de laatste jaren.

  4. […] is door de jaren heen flink veranderd. Zo bleek wel uit het filmpje dat eerder deze week op De Galante Hufter verscheen. Ronald Rommes, Docent Cultuurwetenschappen aan […]

Laat je mening achter!

