All You Need is goed met elkaar omgaan

Glennis Grace blijft de gemoederen bezighouden op Twitter en daarbuiten. Twee weken geleden verscheen op De Galante Hufter een stuk over Glennis Grace, waarin ik een retweet van haar onder de loep legde. Door mijn kritiek heb ik zowel Glennis Grace als haar fans over mij heen gekregen. Terecht of onterecht. Gisteren kreeg ik een mailtje van De Week van Filemon, of ik mee wilde werken aan een item over Glennis Grace.

Filemon in zijn All You Need is Love camper.

Filemon in zijn All You Need is Love camper.

Het is veruit het meest gelezen en besproken stuk op De Galante Hufter, in enkele dagen tijd kreeg ik flink wat haatberichten, maar ook bemoedigende tweets. Aan den lijve ondervond ik de kracht van Twitter en haar anonimiteit. Maar Glennis Grace had meer problemen. Naar aanleiding van mijn stuk kreeg zij veel haattweets, waaronder van @Rosssen en twijfelde ze te stoppen met Twitter.

All You Need is Love
Gisteren ontmoette ik Filemon en @Rosssen in een hotel in Almere. We zouden Glennis Grace met Filemon’s All You Need is Love camper een hart onder de riem steken. Want alle haat op het internet is onnodig. Ik hoopte ook te horen hoe Glennis terugdacht aan haar retweet met daarin het nummer van haar fan. Met de camper en Filemon, maar zonder @Rosssen reisden we af naar Baarn waar Glennis Grace aan het opnemen zou zijn voor ‘The Next Pop Talent’.

Met de camper onderweg naar Studio Baarn, voor de ontmoeting met Glennis Grace

Met de camper onderweg naar Studio Baarn, voor de ontmoeting met Glennis Grace.

Terwijl Filemon met de camera- en geluidsman buiten wachtte op Glennis Grace bleef ik in de auto. Op het internet werd ik uitgemaakt voor een jongen die graag aandacht wilde en op ‘het internet leefde’. Ik wilde de anonimiteit van het internet wegnemen en met Glennis Grace in gesprek gaan over internet en de anonimiteit die ervoor zorgt dat mensen sneller iets zeggen of doen, wat ze eigenlijk niet menen.

Update:
De uitzending is terug te zien via deze link (Vanaf 24:04).

Glennis Grace wilde de confrontatie die zij op het internet wel aanging, dus niet in het echte leven aangaan. Ook ik had voor mijn artikel het management gemaild, maar ook toen kwam er geen reactie. Daarnaast wil ik nog even iets rechtzetten: Yes-r beweerde dat ik mijn excuses aanwilde bieden. Maar ik blijf erbij dat ik niet buiten mijn boekje ben gegaan.  Jeroen Bertrams is de auteur van het boek ‘Social Media Expert in een Week’ zei eerder: “Op sociale netwerken moet je, zeker als bekende Nederlander, erg bewust omgaan met de impact van hetgeen wat je zegt.” Laten we daarmee afsluiten. Ik ben erg benieuwd hoe u erover denkt en hoe volgens u deze kwestie opgelost moet worden, laat het mij weten!

Op Twitter kon Glennis Glace wel meteen na de uitzending reageren.

Op Twitter kon Glennis Glace wel meteen na de uitzending reageren.

28 reacties

  1. Kan helaas geen TV kijken vanavond, dan morgen maar opzoeken op Uitzending Gemist, ben benieuwd! :D

    1. Als de uitzending op uitzendinggemist is verschenen link ik uiteraard naar de link. Ook krijgt deze post dan een update/vervolg.

  2. SUPERBENIEUWD. Maar als ik mag gokken: ik denk dat Glennis Grace zich enorm gaat verdedigen en zegt dat jij het allemaal verdraaid hebt. En ze gaat die jongen waar het om gaat waarschijnlijk ook beschuldigen van van alles en nog wat. Ik ga kijken vanavond.

  3. Dat @Rossen er niet was lijkt me alleen maar een voordeel. Jeetje, wát een negatief figuur, zeg! En dan druk ik me echt nog heel vriendelijk uit! Benieuwd naar de uitzending van vanavond! Want om heel eerlijk te zijn heb ik mevr. Grace nou ook niet echt heel hoog zitten. En dat was al voor dat akkefietje met die tweet. Benieuwd dus!

  4. bentedebruin · · Beantwoorden

    WAT COOL!

  5. Glennis kan de excuses ergens steken waar de zon niet schijnt zeg ik maar zo. Kinderachtig mens moet maar ik leren hoe het leven in elkaar zit en hoe ze om moet gaan met de consequenties als ze zich zo gedraagt. #hatersgonnahate

  6. Laf dat ze niet eens met je wil praten. Zegt genoeg over haar. Ze heeft zich goed laten kennen.

  7. Heel goed gedaan Kay en een heel goed verhaal!

  8. En hiermee heeft Glennis dus weer eens precies laten zien hoe laf ze feitelijk is. Die wist natuurlijk dondersgoed dat ze dit ‘gevecht’ op punten zou gaan verliezen, simpelweg omdat ze Kay of wie dan ook met enig IQ verbaal helemaal niet aankan. Dan kun je dat op Twitter wellicht nog maskeren met een grote bek mond, maar irl val je dan natuurlijk genadeloos door de mand.

  9. Ach in ieder geval dapper geprobeert. Mevrouw Grace is bij mij in ieder geval zwaar uit de gratie gevallen. Laf hoor dat ze niet eens met je wilde spreken

  10. Ik wist niks van dit hele verhaal totdat ik vanavond De week van Filemon zag. Ik heb toen eerst de tweets gecheckt en dan zie je idd dat jij, Kay, geen verkeerd woord gebruikt en Glennis terecht wijst op een vervelende actie van haar. Zeker als bn-er heb je een voorbeeldfunctie en daar hoort zij zich van bewust van te zijn. Dat ze lekker haar kop in het zand stopt, niet in reallife in gesprek wil gaan en zich als slachtoffer blijft voordoen op twitter en alleen reageert op de fans die haar een veer in de kont steken vind ik echt zwaar tegenvallen voor iemand die zo’n bekendheid geniet. Het zou haar sieren als ze gewoon zou toegeven dat ze het beter anders aan had kunnen pakken. Dat fans met oogkleppen op haar blijven steunen indeze vind ik ook onbegrijpelijk, maar goed blijkbaar doet het een boel met je objectiviteit en empathie als je zo idolaat van iemand bent.

    Over die Rossen, ik neem aan dat jij en met name de programmamakers er bewust voor gekozen hebben hem niet mee te nemen. Zijn manier van uiten is natuurlijk ook niet te prijzen en dan hadden jullie helemaal geen kans gehad haar te spreken.

    Tja, het probleem wat je schetst in brede zin oplossen zal onmogelijk zijn. Dit soort nare trekken zit nou eenmaal in de mens en op internet komt dat allemaal zonder remming en filters los. Het is te triest voor woorden hoe mensen soms behandeld worden digitaal. Het enige wat we kunnen doen is een tegengeluid te laten horen en proberen niet in dezelfde valkuilen te vervallen, al zou je soms vanuit je woede en onbegrip anders willen.

    1. Een prettige reactie! Het is fijn als lezers zo’n goede conclusie kunnen trekken uit mijn teksten. Rosssen wilde zelf niet mee. Ik kende de jongen eerlijk gezegd niet, maar heb hem zojuist een beetje bekeken, zijn manier van mensen benaderen laat soms inderdaad te wensen over.

  11. Ik ga morgen de uitzending bekijken. Wel flauw dat ze blijkbaar niet met je in gesprek wilde gaan, ik heb nooit zozeer iets tegen Glennis Grace gehad, maar ze hoeft nu niet meer op mijn sympathie te rekenen.

    Alleen al hierom is je blog een Blog Award waard, Kay! :)

    1. Leuk dat je dat zegt! Ben benieuwd of ik überhaupt genomineerd ben.

  12. […] ook De Week van Filemon (BNN) besloot aandacht aan dit incident te […]

  13. Ik heb de uitzending gisteren gezien en vond het bizar dat een BN’er, in dit geval Glennis Grace, het telefoonnummer van deze jongen openbaar maakte met alle gevolgen vandien.
    Was ook verbaasd dat Filemon en Yes-r het erover hadden dat jij je excuses wilde aanbieden, daar was nl. geen enkele reden voor, als je vindt dat iemand te ver gaat mag je dat uiteraard gewoon zeggen. Goed dat je dat ook even rechtzet hier.

  14. Hoi Galante Hufter,
    Ik ben op zich wel een fan van Glennis, ze kan fantastisch zingen, maar als persoon zie ik haar lief en sympathiek reageren bij Carlo & Irene, maar soms ook wat té fel uit de hoek komen. Dat is nu ook het geval denk ik. Ik denk dat Glennis het gevoel heeft zich te moeten verdedigen, terwijl jullie daar weer andere ideeën over hebben.

    Het is goed jouw kant van het verhaal, dat ik gisteren ook heb gezien te lezen, maar we weten de kant van Glennis tot op heden niet, ze zal gaar redenen hebben om dit te doen en die weten we nu nog niet. Misschien goed om daar ook geen oordeel aan vast te hangen.

    Ik denk dat we van Glennis zang kwaliteiten moet blijven genieten en verder staat het iedereen vrij om wel-niet Glennis te volgen via de social media. Ik heb Glennis ook een tijdje gevolgd, maar ben daar om eigen redenen mee gestopt, dat hoeft wat mij betreft het Internet niet op.

    1. Hopelijk haalt u geen ‘conclusie’ uit mijn stuk. Ik vertel hoe ik het heb meegemaakt, met zo min mogelijk mening. Maar omdat Glennis Grace ‘niet reageert’, zullen wij haar kant nooit te weten komen. Iedereen staat uiteraard vrij in het volgen of niet volgen van haar. Persoonlijk heb ik haar nooit gevolgd en heb ik niks met de zangeres. Maar ik vond het apart dat ze het nummer van een fan deelde met al haar volgers. Toen blogde ik al over verhuftering en ik vond het in het straatje van mijn onderwerp passen, ook omdat de post daarvoor een interview bevatte, waarin gesproken werd over verhuftering op het internet.

    2. Het lijkt me dan wel handig dat ze haar kant van het verhaal een keertje verteld. Zoals het de situatie er nu is is er een vrij objectief verhaal over deze situatie, en dat is zoals het verhaal hier ook gepresenteerd is. Dit kan je zo teruglezen via de tweets. Ik heb haar en fans gevraagd via twitter wat dan hun kant van het verhaal is, want ze doen net op twitter alsof iedereen het bij het verkeerde eind heeft maar zij wel beter weten, maar dan komt nooit een antwoord op, en dus ook niet in de uitzending gister. Dan krijg ik toch het idee dat er geen andere kant van het verhaal is. En als iemand zich zo misdraagt en dat arrogant blijft volhouden en lekker op de kritiekloze fans blijft liften en daar haar gelijk in haalt dan heb ik daar weinig respect voor en waardeer ik iemands werk ook niet zo meer. Want ok, ze kan mooi zingen, maar dat wil niet zeggen dat ze alles maar kan maken. Het lijkt erop dat de roem naar haar hoofd is gestegen of dat ze altijd al zo’n karakter had. Ik distantieer me in ieder geval van dat soort types.

  15. Jessica vd A · · Beantwoorden

    Ik kreeg je blog doorgestuurt van een studiegenoot van je. Wat een verhaal! Wat laten sommige mensen zich kennen he….. Niet te geloven. Goed dat je haar er op aan hebt durven spreken!

    1. Bedankt voor de reactie! Fijn om te horen.

  16. Een reactie op persoonlijke titel, Kaj. Het is veruit het meest gelezen stuk op je blog, schrijf je. En je hebt er de nationale televisie mee gehaald. Is dat dan ook een maatstaf voor kwaliteit? Ik heb een paar vragen voor je. Met een camera een bn’er opzoeken, niet uit eigen beweging, maar omdat Filemon/BNN dat wilde, is dat de journalistieke manier om een uit de hand gelopen ruzie te beslechten? Hoe zou jij je voelen als er ineens een cameraploeg onaangekondigd voor je neus staat? Waarom op deze onelegante manier? Wanneer is iemand aanspreken op zijn gedrag nog ‘redelijk’ en wanneer wordt het bashen en zelfs stalken? Heb jij zelf nog contact met haar gezocht? Waar is de jongen gebleven die zijn telefoonnummer op Twitter zette? Wat is zijn aandeel? Hoe vaak krijgt Glennis haatmails? Wat is jouw verantwoordelijkheid? Zomaar wat vragen. Glennis ging over de schreef. Hufterig gedrag vertoonde ze. Jij werkte mee aan ‘breekijzer-televisie’. Is dat niet hufterig? Je vraagt hoe deze kwestie opgelost moet worden. Als je het aan mij vraagt: door het heft in eigen handen te nemen. Schrijf een open blog met al je overwegingen, gericht aan haar. Ze zit nog op Twitter, en leest het vast. Het gedoe is op de sociale media begonnen en daar kan het volgens mij ook eindigen.

  17. Ik bedoel natuurlijk Kay…

    1. Omdat het mijn meest gelezen artikel is, is het nog zeker niet het beste artikel. Integendeel. Voor het schrijven heb ik mij afgevraagd hoe ik het moest brengen en wat de juiste manier was. Het was een onderwerp waar ik wel degelijk iets mee wilde doen, zeker omdat eerder die week een interview verscheen rondom verhuftering via het internet. Het moest een objectief artikel worden en in mijn ogen ben ik daar wel redelijk in geslaagd. Ik hoop dat de lezer er hetzelfde over denkt.

      Als ik vond dat het item bashen werd, of het onfatsoenlijk was, dan had ik er niet aan meegewerkt. Ik heb goed nagedacht voor ik toe heb gezegd en heb daarin ook contact gehad met de redactie over hoe we het aan gingen pakken. Het is nooit het plan geweest haar met draaiende camera te benaderen, Filemon zou haar eerst meevragen naar de camper. Maar ik besloot mee te werken, omdat ik vond dat men netjes met haar om zou gaan en ik op het internet beschuldigd werd van een onruststoker, die enkel via het internet BN’ers aan het ‘vervelen was’. Ik wilde laten zien dat je stem op het web ook een reactie achterlaat in het echte leven. Ik heb Glennis haar tweets bekeken en vond dat ze redelijk vaak onaardig is tegen mensen. Maar merk je daar de consequenties van als je enkel met fans omgaat?

      Ik hoopte door BNN een gesprek te krijgen met Glennis Grace, waarin gesproken kon worden over internet, respect en verhuftering. Dit is niet gelukt, omdat ze er niet aan mee wilde werken. Daarna heeft ze op het internet gezegd dat ik haar adem niet waard was, maar het management wilde niet reageren. Ook bij het schrijven van mijn eerste stuk heb ik het management benaderd, voor een reactie en ook toen bleef deze uit.

      Ik denk dat het programma van BNN een goede afsluiter was voor dit onderwerp, waarmee ik ook nog een inhoudelijk stuk kon schrijven, over de impact die tweets hebben en hoe je daarmee als persoon/interneter/BN’er mee omgaat.

      Zelf vind ik dus dat ik goed de afweging heb gemaakt of deze manier de juiste was en ik zou het vervelend vinden als u daar anders over denkt. Maar ik ben wel benieuwd hoe u het anders aan zou pakken en wat u precies hufterig aan mij vindt. Bedankt voor deze inhoudelijke reactie!

    2. @Daan: Wellicht is het heel onbeleefd van mij om me er ook nog mee te bemoeien, maar ik vraag me af of je het desbetreffende programma van BNN hebt gezien? Want waar jij schrijft dat Kay meewerkte aan ‘breekijzer-televisie’ wens ik dit toch absoluut te bestrijden. Ik moet toegeven dat BNN zich inderdaad wel eens bedient van dit kaliber, maar dat was in mijn ogen hier nu juist niet aan de orde. Ik vond het een item met een integere toonzetting en met de beste bedoelingen. De reacties achteraf van Glennis Grace op Twitter spraken echter weer boekdelen. Jammer, en ze zette zichzelf in mijn ogen alleen nog maar meer in een negatief daglicht.

  18. Dag Kay, ik wilde gewoon graag je overwegingen horen. Ik zag die nog niet voldoende terug op je blog. Het filmpje bekijken is een manier, maar je reactie onder je blog vind ik meer waard. Ik heb niet gezegd dat ik je hufterig vind, ik vroeg me af of je gedrag hufterig was. Ik zie dat mensen zich vaak laten meeslepen door te snelle acties en reacties. Dat is mij ook heel vaak overkomen toen ik nog dagelijks blogde bij de Volkskrant. Goed om je daar altijd van bewust te zijn. Groet, Daan

  19. Ze is nu jurylid en elke x als ik haar op tv zie dan zie ik 1 negatieve uitstraling van haar afkomen. Kijk nar der gezicht als er een goede zangeres bvb op t podium komt. Bitchy en zeer negatief vind ik haar en dan heb ik het nog niet over haar uiterlijk.

Laat je mening achter!

